


Supermarkten lijken op die in Europa, zowel de buurtsupers als de hypers. Maar voor de kenners even wat opmerkingen. Als een supermarkt in Europa 50.000 artikelen heeft, heeft de evengrote Braziliaanse er maar 10.000. Ter illustratie de foto van de tomatenprutjes.
Eigenlijk gaat het om twee produkten: tomatenpuree en tomatenprut. Ze nemen 8 meter schap in, terwijl ik als veeleisende klant tevreden was met 1 meter ruim. Waarom zo breed? Omdat ze de winkel tevens als opslagruimte gebruiken en omdat men graag alle 10 merken plaatst, met 10 facings per artikel.
Ter vergelijking met ons: Tot 1984 kon ik nog genieten van mijn favoriete pot pindakaas. Goudas Glorie.
Maar AH en co vond dat alle pindakaas hetzelfde is, en het economischer is om het aanbod beperkt te houden.
Dus bleef, de matige pindakaas van groot-adverteerder Calve in de schappen samen met het huismerk (dat later diversificeerde met biologische pindakaas).
En dat terwijl in het andere pindakaasland, USA, alleen al het merk Skippy met
10 varianten verdeeld wordt over een giga schapruimte.
In Brazilie snijden ze niet in het aantal merken. Dat is heel mooi zou je zeggen. Maar helaas, de merken hier hebben geen greintje creativiteit. Kijk eens even naar de chocola afdeling, die uitzonderlijkerwijs veel gediversificeerder is dan in Europa. Er was eens 1 merk dat bedacht om een promotie doos samen te stellen. Zie doosjes op bovenste schap. Nu hebben de drie merken Nestle, Garoto en Lacta exact de zelfde doosjes voor dezelfde prijs.
Overigens gebeurt er iets meer op de winkelvloer dan in Europa. De merchandizers van de fabrikanten zijn druk met promotiestands.
Laatste foto. Opvallend is dat men in plaats van Hollandse plastic tassen, hele kleine en dunne zakjes gebruikt, en wel 1 zakje per artikel !
Personeel doet je boodschappen in de zakjes, in de kar en brengt die kar bij je auto om het daar in je auto te doen. Service. Ook zie je kratten op de foto. Je kunt er namelijk voor kiezen je boodschappen thuis te laten bezorgen. Kosteloos. Ideaal als je per openbaar vervoer naar de super ging.